Automatische tracering aardbeien met visie- en RFID-technologie
Ieder bakje aardbeien afkomstig van Coöperatie Hoogstraten, een grote Belgische aardbeiveiling, is voortaan door de hele keten heen te traceren. Automatisch, door middel van visie- en RFID-technologie. Aucxis RFID Solutions realiseerde het traceability-project voor Hoogstraten.
De aardbeien van Coöperatie Hoogstraten zijn afkomstig van een 200-tal telers. Een goede traceerbaarheid was logistiek gezien dan ook niet eenvoudig. Om die reden werd gezocht naar een automatisch traceringssysteem dat zowel de kartonnen bakjes als de trays met de aardbeien linkt aan de pallet waarop ze zich bevinden. De keus viel op een oplossing waarbij de trays geïdentificeerd worden middels visietechnologie. De verdere opvolging en identificatie van de trays gebeurt via passieve Radio-Frequency Identification (RFID)-technologie.
De kartonnen bakjes en trays worden voorzien van een unieke QR-code. Ze worden verzameld en gegroepeerd op een pallet met een RFID-label (pallet-ID). Dit palletlabel wordt vervolgens samen met de QR-codes van de trays gescand in één van de twee scanpoorten van VistaLink, partner van Aucxis. Hierdoor ontstaat een koppeling tussen het palletlabel en de bijbehorende trays en bakjes. Om de palletlabels automatisch te detecteren bij uitgifte van de trays naar de Hoogstraten-telers, wordt gebruik gemaakt van de Aucxis Atlas Forklift Track & Trace-oplossing.
30 miljoen kilo aardbeien traceren
Op deze manier kunnen er jaarlijks 30 miljoen kilo aardbeien (7 miljoen trays) foutloos getraceerd worden. Dankzij de automatisering van de logistieke flow ligt de verwerkingssnelheid ook een stuk hoger, ervaren verladers en telers minder druk en kan Hoogstraten meer informatie verstrekken over de herkomst van de aardbeien. ‘Dankzij het koppelen van de QR-codes aan een RFID-tag ontstaat een unieke link tussen de consument en de producent die de bakjes met Hoogstraten-aardbeien gevuld heeft’, aldus directeur Hans Vanderhallen.
‘Dit project is de eerste grote stap in het optimaliseren van ons traceringsproces’, voegt Operations Manager Jeroen Swolfs daaraan toe. ‘De QR-codes op de trays zullen in de toekomst ook gebruikt worden om de volle aardbeidozen te scannen. Zo hebben we gerichte informatie over welke aardbeien wanneer zijn geoogst en waar ze naartoe zijn gegaan.’