Blockchain voor duurzaam gebruik van metaal
Groene beloftes moeten worden ondersteund door onderbouwde productclaims, vindt aluminiumproducent Hydro. Om haar klanten in staat te stellen aankoopbeslissingen te baseren op feiten, startte het bedrijf daarom een blockchain-project met DNV. Klanten en eindgebruikers van Hydro kunnen het aluminium nu traceren van productie tot eindproduct.
‘We zien dat onze klanten, en de klanten van onze klanten, vragen om betrouwbare informatie die de herkomst van onze materialen en de productie documenteert. Het doel van deze pilot is het testen van een platform dat fabrikanten en merken ondersteunt om hun duurzaamheidsclaims te onderbouwen met geverifieerde gegevens. Dit stelt de fabrikanten en merken in staat het metaal te traceren vanaf de fabriekspoorten tot aan de deur van de klant’, meldt Bjørn Kjetil Mauritzen, hoofd Duurzaamheid bij Hydro.
Hydro koos hiervoor de ‘Tag. Trace. Trust’-oplossing van DNV, een onafhankelijk expert op het gebied van risicomanagement en kwaliteitszorg. Deze oplossing maakt het veilig delen van geverifieerde informatie mogelijk. ‘In een aan het product bevestigd aluminium productpaspoort, met een uniek digitaal ID, worden belangrijke duurzaamheidskenmerken getoond. Bijvoorbeeld of het aluminium koolstofarm is en wat voor soort afval er overblijft na gebruik’, zegt Lin Jacobsen Hammer, Business Development & Sustainability Manager bij DNV.
Van grondstoffen naar een bankje in het park
In de pilotfase van het project werken Hydro en DNV samen met buitenmeubelmaker Vestre. Vestre gebruikt Hydro Circal in geselecteerde meubellijnen. Hydro en haar klanten kunnen dit hoogwaardige, gerecyclede aluminium en de CO2-uitstoot nu traceren vanaf de productie tot bijvoorbeeld een bankje in het park. De volgende stap is het evalueren van de pilotfase. Op die manier hopen ze erachter te komen hoe Hydro het platform kan implementeren tot een standaardmodel. Het doel is om het platform bij meerdere klanten te introduceren.
‘Deze pilot is mogelijk gemaakt door het werk dat we de afgelopen jaren in onze duurzamere merken hebben geïnvesteerd. Als gevolg daarvan kunnen we nu onderzoeken hoe nieuwe technologieën de markt en bewuste consumenten kunnen voorzien van belangrijke gegevens. Dit alles gepresenteerd op een manier die zij begrijpen en vertrouwen. De maatregelen zijn onderdeel van onze agenda om duurzaamheid te stimuleren’, aldus Jørgen Hansson, projectleider bij Hydro. Hydro is van plan het proefproject dit jaar uit te rollen.