Tekort aan chips hindert autofabrikanten
Een tekort aan chips hindert wereldwijd de productie van personenauto’s. Voor de fabrikanten een drama, omdat bedrijven juist nu een transformatie doormaken richting de productie van elektrische auto’s. En daarvoor is veel micro-elektronica nodig. De vrachtwagenindustrie ervaart dezelfde problemen, zij het in mindere mate.
Als gevolg van de coronacrisis komen de chipfabrikanten momenteel om in het aantal orders. De productie van personenauto’s kwam tijdens de eerste lockdown stil te liggen. Toen de autofabrikanten hun bestellingen cancelden, zagen de producenten van consumentenelektronica hun kans schoon, bericht het FD. Zij vissen voor hun microprocessoren namelijk in dezelfde vijver als andere bedrijven uit de informatietechnologie. Toen de autoverkoop sneller dan verwacht weer aantrok, hadden veel grote autofabrikanten dus een fiks probleem.
Productie gestaakt
Als gevolg van de tekorten moest de productie bij het Duitse Audi, Daimler en Volkswagen onlangs gestaakt worden. En ook het Franse Renault gaf aan een forse impact op de productie te verwachten. Ford en General Motors in de Verenigde Staten meldden volgens het FD recent ook dat ze half afgewerkte auto’s tijdelijk parkeren in afwachting van de benodige chips. Ook vrachtwagenbouwer Volvo Trucks ervaart problemen met de chips-levering. In Gent moesten onlangs de productielijnen noodgedwongen een week worden stilgelegd wegens tekorten.
Het extreme winterweer in Texas en de daarmee gepaard gaande stroomuitval maakte bovendien de problemen nog een graadje erger. In deze regio gevestigde bedrijven als Infineon, Samsung en NXP moesten hun productie van chips noodgedwongen terugschroeven. Alle haperingen in de supply chain hebben waarschijnlijk tot gevolg dat consumenten dadelijk langer op hun nieuwe auto zullen moeten wachten. Analisten spreken zelfs de verwachting uit dat er dit jaar miljoenen auto’s minder geproduceerd zullen worden dan oorspronkelijk gepland.
Volkswagen beschuldigt toeleveranciers
Voor Volkswagen waren de problemen aanleiding voor het uiten van beschuldigingen aan het adres van zijn belangrijkste toeleveranciers. Het concern verwijt hun zijn prognoses over een snel herstel van de vraag naar auto’s niet serieus te hebben genomen. De Duitse autofabrikant sloeg in het voorjaar van 2020 namelijk al alarm over het dreigende tekort aan chips. Volkswagen overweegt nu dan ook om de levering van halfgeleiders in de toekomst veilig te stellen door rechtstreekse overeenkomsten aan te gaan met de fabrikanten.