Black swan Covid-19 zwengelt vraag naar nieuwe technologie aan
Hoewel virologen al lange tijd waarschuwden voor virussen, kwam de uitbraak van Covid-19 voor verreweg de meeste bedrijven als een volslagen verrassing. Het was voor hen de ‘black swan’ die in de meeste supply chains alleen in theorie voorkomt. Een jaar later blijkt dat deze black swan de weg heeft geplaveid voor nieuwe tech-partijen met innovatieve oplossingen op het gebied van supply chain visibility en supply chain risk management. Over de noodzaak van die oplossingen bestaat geen discussie meer.
Door Marcel te Lindert
Staalproducent Thyssenkrupp Steel Europe heeft zeven productielocaties in Europa. Een groot deel van het geproduceerde staal gaat over de weg naar klanten in heel Europa. Het vinden van voldoende transportcapaciteit was niet het grootste probleem nadat Europa bijna een jaar geleden voor het eerst in lockdown ging. ‘Integendeel, een groot deel van de vraag van klanten viel weg, maar het stilleggen van de productie was lastig. Ons grootste probleem waren de snel oplopende voorraden’, zegt Torben Beyhoff van Thyssenkrupp.
Beyhoff is verantwoordelijk voor de inkoop van wegtransport. Per jaar gaat het om 200.000 vrachtwagens die opgeteld 4 miljoen ton staal vervoeren. ‘Normaal sturen we 700 vrachtwagens per dag de weg op. Tijdens de lockdown was dat een stuk minder, maar desondanks hadden we grote moeite om onze klanten betrouwbare aankomsttijden te verstrekken. Met name toen verschillende landen en regio’s noodgedwongen hun grenzen sloten.’
Het team van Beyhoff vernam uit de media welke grenzen dichtgingen. Vervolgens kwamen berichten binnen van transportbedrijven die inderdaad vaststonden aan de grenzen, maar geen idee hadden hoe lang dat zou duren. ‘We moesten onze klanten opbellen met de mededeling dat de vrachtwagens waren vertraagd, vaak zonder te kunnen aangeven wanneer die dan wel zouden aankomen. Dat zorgde voor veel onzekerheid.’
Gratis dashboard
Sixfold bracht uitkomst. Deze start-up lanceerde in korte tijd een gratis toegankelijk dashboard dat inzicht gaf in de vertragingen aan de grens. Daardoor was Thyssenkrupp toch in staat om betrouwbare levertijden af te geven aan klanten. Op basis van de informatie van de eigen vervoerders lukte dat niet. ‘Grote vervoerders met veel trucks op één route wisten nauwkeurig te vertellen hoeveel uur het duurde om een grens te passeren. Maar dat ging over de vorige dag en betrof dus historische informatie. Het dashboard van Sixfold was gebaseerd op actuele data van duizenden trucks en liet bovendien zien wat de trend was. Die gaf ons ook betrouwbare informatie over vertragingen aan grenzen die we misschien maar eens per week hoefden te passeren’, zegt Beyhoff.
De ironie wil dat Thyssenkrupp in maart 2020, net voor de eerste lockdown, een pilot was begonnen om met het visibility-platform van Sixfold meer zicht op de transportoperatie te krijgen. Beyhoff: ‘We waren net begonnen om de vervoerders op de belangrijkste routes aan het platform te koppelen, toen we door de crisis het project moesten stilleggen. Begin dit jaar hebben we het project weer opnieuw opgestart.’
Meer grip op inkomend transport
Dat is mede gebeurd onder druk vanuit de markt. Vrijwel alle klanten zijn geraakt door de coronacrisis, hebben hun risico’s geanalyseerd en geconcludeerd dat ze meer grip willen op hun inkomend transport. ‘Natuurlijk willen we graag aan de behoefte van onze klanten voldoen. Vandaar dat we dit project weer hebben opgepakt.’
Op het moment van schrijven zijn 106 van de 400 vervoerders aan het platform gekoppeld. Elke dag komen daar vervoerders bij. ‘Het platform toont de status van de zendingen die ze vervoeren en geeft een accurate voorspelling van de aankomsttijden. En via het platform kunnen we ook onze klanten inzicht geven in al het transport naar hun productievestigingen.’ … … …
Lees nu het complete interview digitaal >>
of
kies voor één van onze abonnementen >>
Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 1 – 2021.