‘Vrachtvervoer naar VK wordt markt voor specialisten’
Het vrachtvervoer van en naar het Verenigd Koninkrijk (VK) zou wel eens een markt voor specialisten kunnen worden. Als gevolg van de brexit keren vervoerders al regelmatig met lege trailers terug van een trip naar Groot-Brittannië. Dit omdat transportbedrijven willen voorkomen dat vrachtwagens door douaneformaliteiten dagenlang oponthoud hebben op de Britse haventerminals.
Britse media meldden recent over januari – afgezet tegen een jaar eerder – een teruggang van 68 procent in het exportvolume vanuit het Verenigd Koninkrijk naar de EU. Exporterende bedrijven zouden het grensverkeer mijden omdat ze bang zijn voor verstoringen en oponthoud. ‘Transporteurs zijn veel voorzichtiger geworden in het aannemen van retourvracht’, bevestigt een woordvoerder van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) in het FD. ‘Van een aantal bedrijven weten we dat ze zelfs gestopt zijn met vervoer van en naar het Verenigd Koninkrijk.’
Status van ‘derde land’
Met het definitief worden van de brexit op 1 januari van dit jaar, kreeg het Verenigd Koninkrijk voor EU-landen de status van een ‘derde land’. Dat houdt concreet gezien met name in dat er voor alle personen- en goederenverkeer douaneformaliteiten gelden. Bij vervoerders leidt dat nu tot terughoudendheid. Dat beaamt ook Edwin Lemmen van logistiek dienstverlener Welsi uit Venlo. In het FD meldt hij verhalen te kennen van vervoerders die in Groot-Brittannië drie tot vier dagen moesten wachten vanwege douaneperikelen. De kosten voor vervoerders lopen daardoor enorm op.
Volgens Roy van Verseveld van Vos Expeditie schuilt het grootste risico voor transportbedrijven in het vrachtvervoer dat via internetplatforms door Britse exporteurs wordt aangeboden. ‘Daar heb je als vervoerder weinig controle over de juistheid van de douanedocumenten’, aldus Van Verseveld in het FD. In het contact met Britse bedrijven verlangt hij zelf dan ook van tevoren duidelijkheid over de juistheid van de papieren. ‘Als dat niet zo is, dan kun je beter leeg teruggaan. Het vervoer kóst anders meer dan dat het opbrengt.’
Markt voor specialisten
Brancheorganisatie TLN laat weten dat sommige transportbedrijven er nu achter komen dat vervoer op een derde land véél werk met zich meebrengt, méér dan eerst gedacht. ‘Vervoer op het Verenigd Koninkrijk zal daarom steeds meer een specialisatie worden. Dat erbij doen, lukt niet meer door de veelheid aan administratieve handelingen die nodig zijn’, aldus de woordvoerder. Het vervoer naar het Verenigd Koninkrijk zal inderdaad steeds meer ‘een markt voor specialisten’ worden, onderschrijft ook Edwin Lemmen van Welsi.