Auto-industrie kampt met tekort aan onderdelen
De auto-industrie ziet zich geconfronteerd met een tekort aan onderdelen. Na een aanvankelijk sterke teruggang in de productie door de uitbraak van het coronavirus, trekt de vraag nu snel aan. De supply chains blijken echter nog niet op orde, waardoor minder auto’s geproduceerd kunnen worden. Het herstel duurt mogelijk nog enkele maanden.
Fabrikanten worstelen met name met een tekort aan chips die de elektronica in de auto’s moeten aansturen. Afgelopen vrijdag maakte het Japanse autoconcern Honda bijvoorbeeld nog melding van een tekort aan onderdelen. Het zag zich daardoor genoodzaakt de productie van zijn fabriek in het Verenigd Koninkrijk twee dagen stil te leggen.
Ook in december werd de productie bij deze fabriek – gevestigd in Swindon – al tijdelijk gestaakt vanwege een tekort aan onderdelen. Dit als gevolg van grote drukte in de Britse havens door de brexit. Na een productiestop rond de feestdagen werd vorige week maandag weer begonnen, maar nu treden dus opnieuw problemen op.
Soortgelijke issues dreigen volgens de Britse zakenkrant Financial Times bij Renault, General Motors en Daimler, het moederbedrijf van Mercedes. Ook fabrikant Volkswagen maakte in december al melding van een tekort aan chips, en datzelfde deden Bosch en Continental, twee belangrijke leveranciers van auto-onderdelen.
Toeleveranciers eerst geraakt
De huidige problemen laten zich het eerst voelen bij de toeleveranciers; zij verwerken de chips in de elektronicaonderdelen die ze maken voor de autoproducenten. NXP uit Eindhoven bijvoorbeeld, maar ook het Duitse Infineon en Renesas Electronics, een samenwerkingsverband van de Japanse bedrijven Hitachi, Mitsubishi Electric en NEC.
Het Financieele Dagblad meldt dat de tekorten zich voor het eerst aftekenden in China. Toen het coronavirus daar eenmaal onder controle was, trok de vraag naar nieuwe auto’s veel sneller aan dan verwacht. Omdat de vraag zich ook vooral richtte op de luxere varianten met meer elektronica, werden de problemen nog eens versterkt.
Elektrische auto’s
Daarnaast helpt ook de sterk gegroeide vraag naar elektrische auto’s bepaald niet mee, omdat ze meer elektronica bevatten dan benzine- en dieselexemplaren. ‘De toeleveringsketens voor chips moeten zich aanpassen en verder opschalen. Dat kost tijd’, stelt ING-analist Rico Luman in het FD. Langere levertijden zullen het gevolg zijn.