Pandemie dwingt bedrijven tot kritische blik op netwerkontwerp
Veel supply chains zijn niet zo veerkrachtig als gedacht. De corona-pandemie dwingt bedrijven om nog eens kritisch naar hun netwerkontwerp te kijken. Hoe kunnen we dit verbeteren? Door extra opties te creëren en de nodige reserves in te bouwen. Dan maar iets minder kostenefficiënt.
Door Marcel te Lindert
Een groot deel van het productportfolio van de healthcare-divisie van Merck bestaat uit medicijnen tegen ernstige ziektes zoals kanker, multiple sclerose, diabetes en hart- en vaatziekten. Dat stelt eisen aan de supply chain van de wereldwijd opererende farmaceut. ‘Die moet over maximale veerkracht en de juiste mate van reserves beschikken om onder alle omstandigheden een ononderbroken levering van medicijnen aan patiënten te kunnen waarborgen en tegelijkertijd lean te blijven. We kunnen het ons niet veroorloven om out-of-stock te gaan met een van onze medicijnen. Patiënten hebben ze nodig om gezond te blijven’, stelt Marco Odoardi, Head of Global Warehousing and Distribution, van Mercks healthcare-divisie.
Het overeind houden van de hoge service levels had de hoogste prioriteit toen dit voorjaar de coronapandemie uitbrak. En eigenlijk was dat ook de enige prioriteit, benadrukt Odoardi. ‘Zorg dat elke patiënt zijn medicijnen krijgt, koste wat kost. Dat was de opdracht. In normale tijden kunnen verschillende mensen verschillende prioriteiten hebben die met elkaar kunnen botsen. Dat is niet erg, want de discussies daarover maken je als bedrijf sterker. Maar in een tijd van crisis hebben we geen tijd voor die discussies. Dan moeten we allemaal in dezelfde richting bewegen. Mijn eigen team heeft volledig moeten focussen op het vinden van voldoende vliegtuigen, boten en vrachtwagens en van een weg langs alle gesloten deuren en grenzen.’
Ruim een half jaar na de eerste golf heeft Odoardi even tijd voor reflectie. Hoe moet de supply chain worden ingericht zodat die beter bestand is tegen elke mogelijke disruptie? ‘We hebben kunnen zien dat de supply chains in de farmacie over goede veerkracht beschikken. We hebben erg weinig problemen gehad met de distributie van reguliere medicijnen. Desondanks stoppen we niet met verbeteren. De veerkracht kan en moet altijd nog beter. De pandemie is helaas nog niet voorbij en vormt verreweg de grootste uitdaging voor de huidige generatie supply chain managers.’
Juiste reserves
Wat is Mercks conclusie over de inrichting van het supply chain-netwerk? ‘Allereerst dat we de juiste mate van reserves moeten inbouwen. We hebben meer ruimte nodig in warehouses, in vliegtuigen en in vrachtwagens om te garanderen dat we in geval van een disruptie voldoende capaciteit hebben. Dat klinkt logisch, maar is niet zo eenvoudig te realiseren in een complex netwerk met een groot aantal knooppunten. We hebben de afgelopen maanden alle opslag- en transportoplossingen bestudeerd en in kaart gebracht in welke delen van het netwerk we meer opslag- en transportcapaciteit nodig hebben.’
Daarnaast is het cruciaal om meerdere opties te hebben, bijvoorbeeld op het moment dat een logistiek knooppunt op last van de autoriteiten moet worden gesloten. Merck moet in staat zijn om de service richting klanten overeind te houden door het uitgevallen knooppunt volledig te passeren. ‘Vergelijk het met internet. Als ergens een router of kabel stuk gaat, bereikt het signaal op andere wijze toch zijn eindbestemming. Dat is logistiek gezien een grote uitdaging, met name in een sterk gereguleerde sector als de farmacie. Daarin zijn knooppunten niet zo gemakkelijk inwisselbaar. Daar gaat maanden aan voorbereiding aan vooraf. Onze flexibiliteit is minder groot dan in andere supply chains. Terecht, omdat het gaat om distributie van medicijnen.’ … … …
Meer lezen?
Lees nu het complete interview digitaal >>
of
kies voor één van onze abonnementen >>
Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 7 – 2020.