Erik Botter: ‘De sleutel is vooruitgang’
Erik Botter is de nieuwe COO bij De Jong Verpakking in de Lier. De voormalige SVP Global Supply Chain van het Duitse Grünenthal GmbH gaat bij het verpakkingsbedrijf de uitdaging aan de processen en organisatie aan te laten sluiten op de schaalgrootte van het bedrijf. Daarbij wil hij het DNA van absolute klantgerichtheid en persoonlijke benadering zien te handhaven.
Vanwaar de overstap?
‘Na bijna tien jaar in optiekretail te hebben gewerkt, besloot ik drie jaar geleden de overstap te maken naar een nieuwe branche: de farmacie. Bij Grünenthal, wereldwijd producent van pijnmedicatie en experts in pijnbestrijding. Op het hoofdkantoor in Duitsland heb ik de laatste drie jaar gewerkt als Head of Global Supply Chain. Van maandag tot en met vrijdag woonde en werkte ik in Aken en tijdens de weekenden en vakanties was ik bij mijn vrouw en drie kinderen in de Flevopolder. Ondanks de mooie job bleek deze set-up geen houdbare langetermijnoplossing en heb ik in goed overleg besloten om weer in Nederland werk te gaan zoeken. Tijdens mijn verkenningstocht kwam ik in contact met De Jong Verpakking en merkte ik al snel dat ik werd getriggerd door de cultuur, ambities en prestaties van het bedrijf. Omdat ook de visie en missie aansloten bij mijn wensen zijn we het snel eens geworden. Inmiddels werk ik, sinds 1 september, met veel plezier en toewijding, in de Lier.’
Wat houdt je functie in?
‘Bij de Jong Verpakking bestaat de kern van het managementteam uit de functies algemeen, verkoop, financiën en operations. Als COO – Chief Operating Officer – draag ik de verantwoordelijkheid voor de backoffice-operatie. De welbekende indeling “Plan, Source, Make, Store and Deliver” is ook op de keten van De Jong Verpakking van toepassing. Ondersteund door een staf waarin onder andere nieuwe productintroducties, facilitair en KAM (kwaliteit, arbo en milieu) is ondergebracht.’
Wat staat er op de agenda?
‘De Jong Verpakking is een klantgericht, succesvol, internationaal opererend familiebedrijf waar informeel en met passie en humor wordt gewerkt. Een organisatie van doorgroeiers die vastbesloten zijn een verdere professionaliseringsslag te maken om de groeiambities te realiseren. Om die stap te kunnen zetten, is op een aantal onderdelen structuur en kennis nodig. Het is mijn opdracht die kennis en methodieken te vertalen naar bij De Jong Verpakking passende, praktische werkwijzen, processen en structuren.’
Wat zijn de uitdagingen?
‘De Jong Verpakking is “gewoon de snelste in golfkarton” geworden door een absolute klantgerichtheid en persoonlijke benadering. Door die benadering blijft het bedrijf uitbreiden en groeien. De uitdaging is om de processen en organisatie aan te laten sluiten op de schaalgrootte van het bedrijf en het DNA van absolute klantgerichtheid en persoonlijke benadering te handhaven.’