Langzaam duurzaam

mierenhoop

De weg naar duurzame supply chains is lang en kent nog heel veel hobbels. Allereerst gaapt er een groot gat tussen retoriek en realiteit. Volgens een wereldwijd onderzoek van United Nations Global Compact en Accenture uit begin 2019 gelooft 92 procent van de CEO’s dat integratie van sustainability een kritieke factor is voor bedrijfssucces, maar iets minder dan de helft integreert sustainability ook daadwerkelijk in hun operationele processen. Ook is er nog een gat in waardepotentie, aangezien CEO’s de toegevoegde waarde van sustainability vooral over vijf jaar zien, en niet nu. En dan is er nog de Circularity Gap: slechts 9 procent van de business is circulair en de trend is negatief. En dit zijn cijfers van vóór de corona-pandemie.

De vraag is hoe bedrijven in de huidige wereldwijde economische recessie zullen handelen op de noodzakelijke weg naar duurzaamheid: vertragen ze wellicht vanwege een kostenfocus of gaan ze onverminderd voort? Consumenten hebben tijdens de coronacrisis hun gedrag al gedeeltelijk aangepast om duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken, maar zullen ze dit ook blijven doen in een aanhoudende economische crisis?

Volgens adviesbureau McKinsey komt 90 procent van de milieu-impact uit de totale supply chain. De Covid-19-pandemie heeft de roep om daadwerkelijke end-to-end supply chain visibility bij bedrijven, maar óók bij consumenten, enorm doen toenemen. Als de pandemie één ding duidelijk heeft gemaakt, is het wel dat het niet langer werkt dat bedrijven (en zelfs landen) op zichzelf acteren.

Krachten bundelen

In mei dit jaar is de Community Change Inc. gestart met meer dan honderd bedrijven, waaronder DSM, HAK en Plus Retail, om de krachten te bundelen voor een slimme, schone en stevige toekomsteconomie. Klinkt heel lovenswaardig. Maar wat gaat deze community concreet doen?

Begin dit jaar sprak ik tijdens een ontbijtsessie de algemeen directeur van HAK, die vertelde dat zijn bedrijf de volledige CO2-footprint van 250 gram doperwten in een glazen pot heeft gemeten. Zijn vraag was of nog meer foodproducenten dergelijke metingen hebben gedaan om het verbeterpotentieel te bepalen. Het antwoord bleef uit.

Circular Transition Indicators

De World Business Council for Sustainable Development lanceerde begin dit jaar de Circular Transition Indicators, ontwikkeld door bekende bedrijven als Philips en DSM. Hopelijk biedt deze tool eindelijk een praktisch handvat dat bedrijven helpt om gezamenlijk de hobbels te nemen op weg naar duurzame supply chains.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl