Groene bezorging boeit Nederlandse consument niet zo
Een groene bezorging van pakketjes heeft bij de Nederlandse consument weinig prioriteit. Nog niet de helft (44%) van de Nederlanders is bezorgd over de invloed van online shoppen op het milieu. Dat blijkt uit onderzoek van het Eindhovense softwarebedrijf Sendcloud onder 8529 Europese consumenten, waaronder 1005 Nederlanders.
Amper vier op de tien (38%) Nederlandse consumenten noemt de milieu-impact als belangrijk onderdeel van de bezorging en slechts 12 procent is bereid extra te betalen voor een CO2-neutrale bezorgmethode. Ook verkiest maar 6 procent een bepaalde bezorgdienst boven een andere als deze groene bezorging aanbiedt, blijkt uit de onderzoeksresultaten.
Nederlanders zijn weliswaar niet bereid te betalen voor groene bezorging, wel vinden ze dat webwinkels hun ecologische voetafdruk kunnen beperken. Ruim tweederde van de consumenten (64%) meent namelijk dat webwinkels te veel verpakkingsmateriaal gebruiken voor het inpakken van bestellingen. Nog eens 62 procent is van mening dat al het verpakkingsmateriaal volledig recyclebaar moet zijn.
Europabreed meer milieubewustzijn
Opvallend is dat het milieubewustzijn van Nederlandse consumenten achterblijft bij het Europese gemiddelde. Europabreed vindt 54 procent van de consumenten online shoppen een probleem voor het klimaat. Onze oosterburen zijn het meest milieubewust: in Duitsland is bijna twee op de drie consumenten (63%) van mening dat online shoppen schadelijk is voor het milieu. Zo’n 16 procent van de Duitsers is bereid om extra te betalen voor CO2-neutrale verzending.
‘Duurzaamheid is een actueel thema, toch laat ons onderzoek zien dat dit nog lang niet bij alle consumenten op de agenda staat. Tegelijkertijd zien we wel dat het aantal groene bezorgopties groeit. Zo komen er nieuwe spelers als Budbee en Homerr op de markt, maar werkt ook DPD aan CO2-compensatie’, aldus Rob van den Heuvel, CEO en co-founder van Sendcloud.
Consument overtuigen van meerwaarde groene levering
‘Willen we consumenten zover krijgen te betalen voor groene levering, dan moeten we hen eerst overtuigen van de meerwaarde hiervan. Dat begint bij meer aandacht voor de verschillende groene bezorgopties die er zijn. Hoe vaker duurzame levering wordt aangeboden, hoe groter de kans dat consumenten dit uiteindelijk zullen omarmen’, aldus Van den Heuvel.