Workshop in 3D-wereld slaat aan bij supply chain professionals

3D-wereld

Supply Chain Media organiseerde begin juli een interactieve workshop in een 3D-wereld voor Givaudan, de Zwitserse multinational en producent van cosmetische grond-, smaak- en geurstoffen. Twaalf supply chain professionals participeerden met elk hun eigen avatar vanuit hun thuislocatie in Singapore, Zwitserland, Spanje, Duitsland en Nederland. In de workshop liet Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher van Supply Chain Media, zien hoe de toekomst van kennismanagement eruitziet met de toepassing van een kennisbank met Machine Learning. 

Terwijl veel medewerkers thuis redelijk vermoeid van de ene naar de andere meeting in Zoom, Teams of Webex gaan, spelen veel van hun kinderen tegelijkertijd eindeloos in de 3D-werelden van Fortnite of Minecraft. Met veel enthousiasme bij de twaalf supply chain professionals toonde de ruim twee uur durende workshop van Supply Chain Media aan dat de virtuele gaming-wereld perfect toepasbaar is op zakelijk gebied.

Verschillende paviljoens

De deelnemers, met ieder hun eigen 3D-afbeelding (avatar, red.), landden op het zonnedek van het virtuele eiland Aula, waar gastheer Martijn Lofvers en gastvrouwen Tiffany van Kasteel en Nicole Messink van Supply Chain Media al klaarstonden. Zij kregen eerst voor een poster van de plattegrond een korte uitleg over de opzet van het tropische eiland met verschillende paviljoens met elk hun eigen functionaliteit. Martijn Lofvers instrueerde hen hoe ze hun avatars konden laten lopen, rennen, vliegen en teleporteren over het eiland.

Na een korte voorstelronde liepen de deelnemers met Lofvers mee naar een ruimte met een grote ronde tafel. De verschillende manieren om de eigen avatar te verplaatsen, zorgden direct al voor grappige momenten, waardoor het ijs meteen gebroken was en de inhoudelijke discussie kon beginnen.

In 20 minuten vertelden de deelnemers voor iedereen hoorbaar welke twee supply chain-onderwerpen voor hun eigen functie bovenaan de prioriteitenlijst staan. Tegelijkertijd typte de avatar van Nicole Messink alle onderwerpen uit, waardoor na afloop van de effectieve rondgang alle prioriteiten zichtbaar voor de deelnemers op een bord stonden afgebeeld.

Galerij met stellingen

Om de deelnemers verder met elkaar in discussie te laten gaan, werden ze in tweetallen door een galerij geleid met aan de wand de bekende Supply Chain Media-illustraties van de hand van Erik Kriek en daarachter prikkelende stellingen. In deze galerij konden avatars die vlak bij elkaar stonden ook een een-op-eengesprek voeren. Deze zogenaamde ‘noise cancelation’ gold ook voor de barruimte die de deelnemers aandeden om koffie te halen of een sanitaire stop te maken. Een supply chain director van Givaudan maakte direct van de gelegenheid gebruik aan de bar kennis te maken met een kersverse collega in Singapore.

Na de koffiepauze gingen de deelnemers in twee groepjes aan de slag en moesten de avatars een reeks supply chain-projecten op Post-its prioriteren: uitvoeren, inplannen, delegeren of negeren. Met deze oefening werd snel duidelijk of alle prioriteiten voor de verschillende afdelingen binnen een bedrijf helder zijn.

Daarna kregen de supply chain professionals van Givaudan de vraag welke informatie zij nodig hadden voor de belangrijke, zo snel mogelijk uit te voeren projecten. Deze informatiebehoefte was essentieel voor de introductie van SCM WisDome, de nieuwe digitale kennisbank met Machine Learning van Supply Chain Media. Na het aanmaken van een persoonlijk profiel in SCM WisDome konden de gebruikers op zoek naar de benodigde informatie voor deze projecten.

Enthousiaste feedback en follow-up

De deelnemers van Givaudan waren allemaal uitermate enthousiast over de 3D-wereld: ‘Het voelt net echt, alsof je werkelijk tegenover elkaar staat. De workshop van 2,5 uur was dan ook zo voorbij.’ Joris Jellema, Global Head Supply Chain Flavours bij Givaudan, ziet het ook helemaal zitten om directieoverleg en wellicht zelfs internationale S&OP-meetings in deze 3D-wereld te houden.

Ook waren de deelnemers onder de indruk van SCM WisDome, de razendsnel doorzoekbare kennisbank met zeer uiteenlopende praktische supply chain-artikelen van de afgelopen tien jaar uit het kwartaalblad Supply Chain Movement. Het komende halfjaar zullen de supply chain professionals gebruikmaken van deze kennisbank en kan de kennisbank aan het zoek- en leesgedrag zien wat er daadwerkelijk leeft bij Givaudan.

Binnenkort zal Supply Chain Media voor meer multinationals aparte workshops over kennismanagement op het virtuele eiland organiseren. Ook biedt deze 3D-wereld de gelegenheid om supply chain executives van verschillende bedrijven bij elkaar te brengen, waardoor ze gemakkelijker en persoonlijker kennis kunnen delen en beter in staat zijn de broodnodige synergie in hun gezamenlijke supply chains te realiseren.

Bekijk hier de video van de Givaudan-workshop!