Martijn Bonte, COO Kramp: ‘Supply chain mag geen bottleneck zijn voor groei’
Onder het motto ‘It’s that easy’ levert Kramp in Varsseveld ruim 700.000 artikelen aan klanten in de agrarische sector in 28 Europese landen. Kramp is een echt B2B e-commercebedrijf met bijpassende dynamiek: vandaag besteld is morgen voor 8 uur geleverd. Met die klantgerichte instelling is Kramp snel marktleider geworden op de Europese markt. Een belangrijke uitdaging waar COO Martijn Bonte voor staat is om Kramps huidige operatie, bestaande uit elf fulfilment centers door heel Europa, te transformeren richting een end-to-end e-commerce supply chain. Met als doel verdere groei voor Kramp mogelijk te maken, de customer first mindset verder te versterken en de kostenstructuur meer schaalbaar te maken. Hoe pakt hij dat aan?
Door Martijn Lofvers en Oskar Verkamman, uitwerking Mirjam Hulsebos
Bonte heeft werktuigbouwkunde gestudeerd in Twente. Afstuderen deed hij bij DAF op het dynamisch gedrag van vrachtwagens, waarna hij promoveerde op de optimalisatie van productieprocessen. Na verschillende rollen bij Philips, waar hij veel ervaring opdeed met product- en procesverbetering, ontwikkeling en innovatie, ging hij aan de slag als strategy consultant bij McKinsey. Hier adviseerde hij bedrijven op het gebied van operations, strategie en business-transformaties. Toch is hij meer een man die zelf aan de knoppen wil zitten. Daarom stapte hij over naar Wehkamp, waar hij verantwoordelijk werd voor de supply chain en warehousing-operatie. Die B2C-ervaring neemt hij mee naar Kramp, waar hij sinds oktober 2019 als COO verantwoordelijk is voor de volledige supply chain en alle processen die daaronder hangen. ‘In mijn huidige functie komt mijn brede ervaring volledig samen.’
Is er een groot verschil tussen de supply chain in een B2B- en een B2C-organisatie?
‘Nee, ik zie meer overeenkomsten dan verschillen. Waar e-commerce-operaties wel behoorlijk verschillen van meer traditionele supply chain-operaties, is het verschil tussen B2C en B2B e-commerce minder groot. De klanten van Kramp hebben dezelfde verwachtingen ten aanzien van lead times en betrouwbaarheid als consumenten, de snelheid is in onze business net zo hoog. Natuurlijk heeft Kramp een beperkter aantal klanten, maar die bestellen wel veel frequenter. Doordat we meer contact met onze klanten hebben, kennen we ze beter en kunnen we onze dienstverlening beter op hun behoeften afstemmen. Kramp staat in de markt bekend om een heel snelle, betrouwbare en persoonlijke service.’
Hoe ziet de supply chain van Kramp eruit?
‘Onze eindklanten zijn boeren. Zij worden beleverd door regionaal opererende dealers. Deze landbouwmechanisatiebedrijven leveren landbouwmachines en doen het onderhoud daarop. Aan de andere kant van de keten werken we samen met zes grote tractorfabrikanten, honderden grotere en kleinere leveranciers van landbouwwerktuigen zoals ploegen en maaibalken, en honderden leveranciers van generieke onderdelen, denk bijvoorbeeld aan lampjes van Philips. Leveranciers zitten letterlijk over de hele wereld, dus wat dat betreft zijn we echt een global supply chain.
Wij leveren in totaal ruim 700.000 producten en hebben meer dan 400.000 producten zelf op voorraad. Onze grote meerwaarde voor dealers is dat ze al hun benodigdheden bij één leverancier kunnen bestellen en dat onze levertijden dan ook nog eens superkort zijn. Voor producten die we op voorraad hebben, werken we met: voor ’s avonds half 7 besteld is de volgende dag voor 8 uur ’s ochtends geleverd. Dat betekent dat als onze klanten aan het eind van hun werkdag de planning voor de volgende dag maken, ze nog onderdelen kunnen bestellen. Daarom hebben we een fijnmazig netwerk van distributiecentra nodig, anders kunnen we nooit deze korte levertijden garanderen.’ … … …
Meer lezen?
Lees nu het complete interview digitaal >>
of
kies voor één van onze abonnementen >>
Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 4 – 2020.