De Stelling: Covid-19-pandemie versnelt innovatie in e-fulfilment

Covid-19-pandemie

Digitalisering, globalisering, duurzaamheid en een pandemie dwingen bedrijven tot het maken van strategische keuzes ten aanzien van hun prioriteiten. Supply Chain Magazine legde een aantal supply chain-directeuren en -talenten diverse stellingen voor. In een online serie komt er telkens één aan bod. Deze week een stelling over de impact van de Covid-19-pandemie op e-fulfilment.

Stelling: De Covid-19-pandemie heeft de noodzaak van e-commerce voor merkproducenten (Direct-to-Consumer) fundamenteel verhoogd en creatieve oplossingen voor de last mile versneld.

Aad Ramondt, Manager Supply Chain Development bij A.S. Watson Benelux:

‘Mee eens. Veel consumenten hebben noodgedwongen versneld kennisgemaakt met e-commerce en zullen ook in de toekomst vaker kiezen voor het gemak hiervan. Het snel ontstaan van nieuwe afhaalpunten, het afleveren zonder handtekening maar mét een foto als Proof of Delivery, en een grotere succeskans bij afleveringen zijn allemaal voorbeelden waardoor we succesvolle innovatie zien op de last mile.’

Remco van Haastrecht, Supply Chain Director bij Eriks Nederland:

‘Het zal zeker effect hebben. Mijn vermoeden is wel dat de klant nog altijd wil worden ontzorgd, dus een verspreid bestelpatroon gaat het op termijn niet worden – niet qua duurzaamheid, niet qua efficiency. Eens met de stelling dat dit ook zal zorgen voor nog meer creatieve oplossingen voor de last mile, maar ook voor de first mile.’

Frans Jaap Pannekoek, Head of Operations bij Tony’s Chocolonely:

Covid-19-pandemie‘Bij Tony’s zien we in alle markten een geweldige groei in webshop sales en gepersonaliseerde repen. In onze supply set-up heeft e-commerce en dus een eigen webshop altijd al een plek gehad. Wij geloven in directe relaties. Directe relaties met de cacaoboeren én met onze consumenten – en daar plukken we nu de vruchten van. Ook in markten waar onze brand awareness nog niet zo groot is, vinden en kopen consumenten onze producten en services online. Investering en verdere ontwikkeling is nodig om deze blijvende trend aan te kunnen. E-fulfilment, co-packing en gepersonaliseerde offerings krijgen bij ons een (nog) grotere aandacht door wat we nu zien gebeuren in de quarantaineperiodes in de markten waarin wij actief zijn. Vooral ook gifting via online offerings groeit hard. Dat vraagt vooral in handling en value added logistics services procesverbeteringen, systeeminvesteringen en automatisering (waar mogelijk). Allemaal ontwikkelingen waarmee wij nu aan het werk zijn. Ik verwacht op dat vlak een geweldige explosie van innovaties en new business.’

Edgar Beers (foto), Director BU Sourcing & Supply Chain bij Sitech:

Covid-19-pandemie‘Je ziet een enorme toename van e-commerce, dat is duidelijk. Ik zie echter weinig innovatie op de last mile (behalve de Picnicautootjes). Sterker nog, aangezien wegen en binnensteden leeg zijn, is de drang om innovatief te zijn op de last mile afgenomen, samen met de verminderde bevoorrading van winkels. Het volume is dus toegenomen, de last mile verschoven naar huisadressen.’

Michiel van Veen, Operations & Supply Chain Director bij Royal Lemkes:

‘Ook planten kennen een enorme groei van online verkoop. Royal Lemkes maakt met haar eigen e-commerce brand Reguardz daarom een supersterke groei door, zowel wat betreft e-commerce in Nederland, als in de UK, Duitsland en Frankrijk.’

Ardjan van der Blonk, Supply Chain Director bij Alliance Automotive Services:

‘Eens, maar dan niet enkel voor merkproducten, maar ook voor B2B.’

Wybe Jan Bleeker (foto), Supply Chain Director bij Picnic supermarkets:

Covid-19-pandemie‘De Covid-19-pandemie is een katalysator van e-commerce in de brede zin – en dus ook voor de merkproducten. Aangezien de last mile het meest lastige puzzelstuk is van e-commerce zal het zeker creatieve oplossingen hiervoor versnellen.’

Raymond van der Putten, Supply Chain Director bij Zuiver:

‘Geheel mee eens, e-commerce is momenteel de dobber waarop ons bedrijf drijft en heeft expansie naar andere landen doen versnellen.’

Erwin van der Schoot, Director Global Supply Planning bij AkzoNobel:

‘Correct. Door de Covid-19-pandemie en gedeeltelijke lockdowns hebben we een enorme toename in e-commerce gezien voor decorative paint. Deze channel-verandering geeft een enorme druk op warehousing en distributie van verf direct naar eindklanten. Het reguliere kanaal is via verf- en doe-het-zelfwinkels. We verwachten dat een gedeelte van de verschuiving naar e-commerce blijvend is. Door de scherpe verhoging werd het belang duidelijk van een volledig geïntegreerde e-commerce, inclusief de logistieke afhandeling.’