Wake-up call voor topmanagers
Het boek ‘Winnen met kunstmatige intelligentie’ is een wake-up call voor managers die technologie slechts als een ‘middel’ zien. Futuroloog Willem Peter de Ridder schetst hier de ontwikkeling van artificial intelligence, machine learning en deep learning. De technologie is volgens hem zo ingrijpend dat je als bedrijf je hele strategie en businessmodel erop zou moeten baseren.
De Ridder laat in dit trendboek zien hoe bedrijven met een proactieve houding rondom kunstmatige intelligentie, veel efficiënter zijn, innovatievere producten ontwikkelen en een betere klantervaring bieden. De voorbeelden die hij noemt zijn aansprekend en gaan gelukkig verder dan de gebruikelijke namen als Amazon, Netflix en Uber.
Interessant is het hoofdstuk waarin hij de toepassingen van kunstmatige intelligentie beschrijft in de verschillende stadia van de customer journey. Algoritmegedreven organisaties kunnen preciezer inspelen op klantbehoefte (predictive personalisation), slimmer in prijs differentiëren (dynamic pricing) en betrouwbaarder de vraag voorspellen (zie ook de boekrecensie ‘Machine learning voor doe-het-zelvers’ van Nicolas Vandeput). Ook in de executie zijn er veel toepassingen, zoals in transport waar zelflerende computers aankomst- en vertrektijden voorspellen en collaborative robots die orders picken.
Naarmate het boek vordert, wordt De Ridder bezorgder van toon. De voorsprong van China en de VS op de rest van de wereld is immens. Vrijwel alle belangrijke patenten komen daar vandaan. Europa dreigt te vervallen tot een ‘digitale kolonie’ van grote technologiebedrijven als Google, Facebook en Huawei, die straks al onze gegevens bezitten en te gelde maken. Om te kunnen overleven in een door kunstmatige intelligentie gedomineerde wereld, is het volgens De Ridder zaak dat bedrijven snel een digitale strategie ontwikkelen en dat bestuurders ‘digital savvy’ worden. Dus managers: lees dit boek, want anders is het te laat…
‘Winnen met kunstmatige intelligentie’ (2020), Willem Peter de Ridder. Boom Uitgevers, 188 blz., €24,50