Supply chain recovery map toont per sector herstel coronacrisis
Live volgen hoe Europese supply chains zich herstellen van de coronacrisis; het is mogelijk via de website van Shippeo, specialist in supply chain visibility. ‘De transportactiviteiten rondom fabrieken en warehouses nemen sinds week 16 weer toe, maar in de ene sector gaat het harder dan in de andere’, zegt mede-oprichter en COO Lucien Besse. In de automotive, de bouw en de non-food retail vielen volgens de supply chain recovery map van Shippeo de hardste klappen.
Door Harm Beerens
Shippeo stelde de live supply chain recovery map samen op basis van de actuele transportbewegingen rondom ruim drieduizend Europese fabrieken en magazijnen. Hierop is real-time te volgen op welke logistieke hotspots in Europa de meeste inbound- en outbound-activiteiten plaatsvinden en, veel interessanter: hoe dit zich per sector ontwikkelt. Volgens Besse van Shippeo geven de cijfers een indicatie van hoe supply chains weer opkrabbelen na de opdoffer die het coronavirus heeft uitgedeeld. ‘Met ons supply chain visibility-platform monitoren we voor klanten alle leveringen en uitgaande transporten rondom hun productie- en warehouselocaties. Door deze te groeperen naar sector en op weekbasis te vergelijken met wat normaal was vóór het coronatijdperk, krijg je een goed beeld van hoe sectoren zich ten opzichte van elkaar ontwikkelen.’
Toeleveranciers indirect geraakt
Wat opvalt in de grafieken is dat de non-food retail, de automotive en de bouw qua supply chain-activiteit het hardst onderuit zijn gegaan. Volgens Besse was dit een rechtstreeks gevolg van de sanitaire maatregelen die vanaf 9 maart werden afgekondigd. ‘In veel landen gingen de winkels op slot, moesten mensen thuisblijven en werden bouwprojecten stilgelegd. Logisch dus dat deze sectoren hier direct de gevolgen van ondervonden.’ Een sector waarin de supply chain-activiteiten minder snel daalden, is ‘Metal, rubber, paper & plastic’. De verklaring hiervoor is volgens hem dat hierin de toeleveranciers zitten voor diverse andere sectoren, en dat deze branche meer indirect wordt geraakt. ‘Hierin zitten ook bedrijven die aan sectoren leveren die geen last hadden van de coronacrisis, zoals de foodsector.’
Geen glazen bol
Shippeo is een Franse scale-up die een op Artificial Intelligence gebaseerd platform heeft ontwikkeld voor het monitoren van leveringen en transporten tussen verladers, vervoerders en eindklanten. Uit honderden bronnen worden data verzameld om voor klanten aankomsttijden te berekenen en afwijkingen te signaleren en te voorspellen. Kan Besse daarmee ook voorspellen hoe lang het duurt voordat de supply chains weer volledig zijn hersteld? ‘Ik heb helaas geen glazen bol waarin ik kan zien hoe het coronavirus zich op de lange termijn ontwikkelt. Wat ik wel zie, is dat als de groei in de ergst getroffen sectoren op deze manier doorzet, we over twee weken op 50 procent zitten van wat het voorheen was. We hebben dus nog wel even te gaan voordat we weer op 100 procent zitten.’
Digitalisering in stroomversnelling
Supply chain visibility-toepassingen, zoals Shippeo biedt, zullen vanaf nu een wezenlijk ander doel gaan dienen dan vóór de crisis, is zijn verwachting. ‘Tot nu toe lag de focus vooral op het optimaliseren van supply chain-processen, maar ik denk dat bedrijven de komende jaren visibility zullen inzetten om risico’s te beperken en te anticiperen op leverproblemen bij toeleveranciers.’ In het plannen en bijsturen van transportstromen zullen ook de sanitaire maatregelen een prominente rol gaan krijgen, verwacht Besse. Een extra doelvariabele voor de slot- en dockplanning zal zijn om zo min mogelijk chauffeurs en warehousepersoneel tegelijk op één locatie te hebben. ‘Om menselijk contact te vermijden, zal het digitaliseren van vrachtbrieven in een stroomversnelling komen.’