Piek in pakketbezorging door coronacrisis
De pakketbezorging piekt door de coronacrisis als nooit tevoren. De grootste spelers op de markt, PostNL en DHL, hebben al duizenden extra arbeidskrachten aangetrokken om alle pakjes tijdig te kunnen bezorgen. Ook laat DHL op korte termijn twee extra sorteercentra bouwen.
Nu heel Nederland door de coronacrisis aan huis gekluisterd is, wordt er massaal gekocht bij webwinkels. PostNL en DHL, samen goed voor circa 90 procent van de markt voor pakketbezorging, hebben het daardoor razend druk. Zo heeft marktleider PostNL inmiddels 700 extra mensen aan het werk voor het sorteren en bezorgen van de pakketten. Zij zijn afkomstig uit sectoren als de horeca en het taxiwezen, bericht het FD.
Waar het bedrijf vorig jaar in Nederland gemiddeld 900.000 pakketten per dag bezorgde, zijn dat er nu veel meer. De capaciteit is sinds de start van de crisis met 40 procent uitgebreid; dagelijks zijn er nu 4000 pakketbezorgers in touw. ‘Dit hadden we niet verwacht’, zegt Liesbeth Kaashoek, directeur van de divisie pakketten en logistiek van PostNL, in het FD. ‘En we blijven opschalen. De dinsdag was altijd een topdag, maar nu is het elke dag een soort dinsdag. Op zondag hebben we nu zelfs vier sorteercentra extra in bedrijf.’
Inhaalslag in België
En meer nog dan Nederland doet ook België een beroep op PostNL voor de bezorging van pakketjes. Bij onze zuiderburen, de tweede thuismarkt voor PostNL, zitten vrijwel alle winkels dicht waardoor mensen hun aankopen nog meer online doen. Daar komt bij dat België een minder sterke traditie in online bestellen heeft. Nu wordt een inhaalslag gemaakt. Populaire artikelen in beide landen zijn met name medicijnen, zorgartikelen, handgels, koptelefoons, draadloze oortjes, kraam- en verjaardagscadeautjes.
PostNL heeft het geluk dat het vorig jaar al drie extra sorteercentra opende, waardoor de huidige capaciteit toereikend is. Voor volgend jaar stond ook al de bouw van een extra sorteercentrum gepland, evenals een sorteercentrum speciaal voor kleine pakketten. ‘Daar kunnen straks volledig automatisch pakketten tot tien liter worden verwerkt’, aldus Kaashoek in het FD.
Twee extra sorteercentra voor DHL
DHL, dat zo’n 30 procent van de pakketmarkt in handen heeft, bezorgt momenteel dagelijks 900.000 pakketjes aan huis. Het aantal werknemers werd er uitgebreid van 8000 naar 12.000. 4000 extra uitzendkrachten, transporteurs en onderaannemers werden door het bedrijf ingeschakeld om aan de toegenomen vraag te kunnen voldoen. DHL kondigt ook aan twee extra sorteercentra te willen realiseren. Vorig jaar opende de onderneming ook al een sorteercentrum in Zaltbommel.