Eerste vrachtwagen op waterstof doorkruist de Benelux

vrachtwagen op waterstof

Een op waterstof rijdende vrachtwagen van 27 ton doorkruist momenteel de Benelux. Deze door VDL gebouwde truck startte zijn demonstratie in het Zuid-Hollandse Schelluinen en wordt vergezeld door een mobiel waterstoftankstation, een ontwerp van Wystrach GmbH. Diverse partners werken samen in dit door Europa gefinancierde H2-Share-project dat de ontwikkeling van zero-emissie vrachtvervoer als doel heeft.

De waterstofvrachtwagen is een unicum in de Benelux. Het gaat om de eerste vrachtwagen die in deze vorm samen met het mobiele tankstation wordt gedemonstreerd. De demo wordt gezien als een grote stap in de ontwikkeling van de zero-emissie zwarevrachtwagenindustrie in het noordwesten van Europa, met name omdat er nu praktische ervaring wordt opgedaan met trucks die rijden op waterstof.

‘We zijn erg enthousiast dat we één van de weinige bedrijven ter wereld zijn die een waterstoftruck in een echte omgeving kunnen tonen. Dit geeft ons en onze klanten waardevolle kennis over zero-emissie transportoplossingen en het helpt ons om de volgende stap voorwaarts te nemen in duurzaam transport’, laat Marie-José Baartmans van Breytner weten.

Bedoeling is om de vrachtwagen te demonstreren op zes verschillende locaties verspreid over Nederland, Duitsland, België en Frankrijk. Om dit mogelijk te maken, onafhankelijk van de beschikbaarheid van waterstoftankstations in de buurt, realiseerde Wystrach een mobiel waterstoftankstation met ruim voldoende opslagcapaciteit. In Schelluinen kan de vrachtwagen overigens ook tanken in de waterstofstations in Rhoon/Rotterdam en Helmond.

Bereik batterij-elektrische vrachtwagens beperkt

Binnen de logistieke sector groeit de interesse in zero-emissie oplossingen om zo de impact op de luchtkwaliteit te verminderen. In stedelijke gebieden kunnen batterij-elektrische vrachtwagens een oplossing zijn. Hun bereik blijft echter beperkt en daarom bieden ze geen oplossing voor zwaar vrachtvervoer over grote afstanden. Elektrische vrachtwagens met een waterstof-brandstofcel bieden die oplossing wél. In de EU zijn dit soort voertuigen nog niet commercieel beschikbaar. H2-Share wil het grote potentieel ervan aantonen.

‘Op dit moment bestaan er enkele barrières voor het wijd verspreiden en kostenefficiënt maken van waterstof-elektrische zware vrachtwagens. Om tot een goed Total Cost of Ownership-model te komen, moeten deze barrières worden weggewerkt’, stelt Menno Kleingeld, managing director van VDL-divisie ETS. Volgens Kleingeld moeten de kosten voor waterstof significant dalen, het aantal waterstoftankstations toenemen en het vertrouwen in het waterstof-brandstofcelsysteem stijgen.

‘Binnen het H2-Share-project probeert VDL, in samenwerking met partners, de marktgereedheid van waterstof-brandstofcellen voor zware vrachtwagens aan te tonen en te demonstreren dat deze betrouwbaar zijn voor dagelijks gebruik door echte gebruikers in Noordwest-Europa, als voorloper voor de massale uitrol van deze technologie’, aldus Kleingeld.

Waterstoftechnologie gereed voor zwarevrachttoepassingen

Verwacht wordt dat het H2-Share-project zal aantonen dat de waterstoftechnologie gereed is voor zwarevrachttoepassingen in real-life condities. Het moet de basis vormen voor de ontwikkeling van de zero-emissie vrachtwagenindustrie in Noordwest-Europa. Het project ontving 1,69 miljoen euro subsidie van de EU en wordt gecoördineerd door WaterstofNet, dat medeverantwoordelijk is voor de eerste projecten met vuilniswagens en vrachtwagens op waterstof in dit werelddeel.