Praktisch self-assessment voor E2E visibility

assessment

Supply Chain Media heeft een praktisch self-assessment ontwikkeld om de status te bepalen van de end-to-end supply chain visibility. Bedrijven kunnen dit assessment gratis downloaden en gebruiken om in de huidige corona-pandemie hun volledige supply chain door te lichten. Het assessment bestaat uit een eenvoudig te gebruiken spreadsheet met daarin dertig vakjes met elk drie ja/nee-vragen. Deze vakjes zijn gericht op de totale end-to-end supply chain: stroomopwaarts, intern en stroomafwaarts en op operationeel, tactisch en strategisch niveau. Bij drie ‘ja’-antwoorden is de benodigde functionaliteit volledig geïmplementeerd, bij nul positieve antwoorden vertoont zich een witte vlek.

Op verzoek van en in samenwerking met enkele multinationals heeft Supply Chain Media deze self-assessment voor end-to-end supply chain visibility ontwikkeld. Het assessment maakt onderscheid tussen de stroomopwaartse, interne en stroomafwaartse keten. Getoond wordt dat het bij visibility niet alleen gaat over transport, maar ook over zaken als marktvraag, productiecapaciteit, voorraad, kosten en risico’s.

‘Visibility is meer dan alleen tracking & tracing. Dat is visibility op operationeel niveau’, legt Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher en uitgever van Supply Chain Media, uit. ‘Voor een bedrijf als ASML is het bijvoorbeeld ook belangrijk om inzicht te hebben in de financiële gezondheid van toeleveranciers. Die mogen niet meteen omvallen als de orderportefeuille van ASML even iets kleiner is. Dan praten we over visibility op strategisch niveau.’

Assessment toont blinde vlekken

Bedrijven kunnen het assessment gebruiken om te achterhalen waar hun blinde vlekken zitten. Door de coronacrisis is het voor veel bedrijven moeilijk in te schatten of de toeleveranciers in China en Italië zelf problemen hebben met hun leveranciers. En aan de andere kant kan vanwege het virus de vraag naar bepaalde producten in getroffen landen juist exploderen of stilvallen.

Volgens Lofvers kunnen de uitkomsten van het self-assessment van bedrijf tot bedrijf flink verschillen, maar er zijn algemene tendensen zichtbaar. ‘We zien bijvoorbeeld dat weinig bedrijven daadwerkelijk bezig zijn met Demand Sensing, wat hen kan helpen om de forecast van de klantvraag te verbeteren. Ook hebben de meeste bedrijven nog geen goed inzicht in de Cost-to-Serve. Ze weten niet wat het kost om een order uit te leveren, laat staan dat ze daarop kunnen acteren.’

Start-ups

Hoe kunnen bedrijven hun duidelijk omlijnde blinde vlekken in supply chain visibility oplossen? Lofvers heeft een tip voor hen: ‘Kijk naar start-ups die oplossingen bieden voor die specifieke blinde vlekken. Bestaande softwareleveranciers bieden vaak een breed portfolio aan oplossingen, waarvan het merendeel niet nodig is. Start-ups daarentegen zijn vaak goed in één specifiek ding. De blinde vlekken laten zien op welke gebieden samenwerking met start-ups interessant kan zijn.’

Alle self-assessments van Supply Chain Magazine vind je hier.

Download: End-to-end supply chain visibility assessment