Britse retailers kampen met bevoorradingsproblemen door coronavirus
Bijna een kwart van de Britse retailers zegt te kampen met ernstige bevoorradingsproblemen als gevolg van de uitbraak van het coronavirus. De worsteling van detailhandelaren om de aanvoer van bepaalde producten op peil te houden, blijkt uit onderzoek van adviesbureau Retail Economics. Eén op de tien Britse consumenten is vanwege het oprukkende virus ook al overgegaan tot het hamsteren van producten.
Het onderzoek wijst uit dat 24 procent van de Britse retailers – in categorie variërend van levensmiddelen en mode tot gezondheid en schoonheid – zegt dat de verstoring van de supply chain een aanzienlijke impact heeft op hun bedrijf. Daarbij gaf slechts 7 procent aan voldoende flexibiliteit in hun toeleveringsketen te hebben om van leverancier te kunnen wisselen.
Uit het rapport blijkt ook dat bijna de helft (45%) van de in totaal dertig ondervraagde detailhandelsbedrijven momenteel al een negatief effect van Covid-19 op de verkoop waarneemt, terwijl driekwart van de retailers aangeeft een daling van de verkoop te verwachten als de problemen rond het virus nog geruime tijd aanhouden.
Onderzoek onder huishoudens
Afgezien van het vermijden van overzeese reizen, meldde 15 procent van de consumenten in een afzonderlijk onderzoek door Retail Economics onder huishoudens dat ze inmiddels het openbaar vervoer mijden. Bijna een kwart (23%) gaat ook contact met andere mensen uit de weg, terwijl 9 procent uitgaansgelegenheden als restaurants en bioscopen links laat liggen.
Mocht de situatie rond het coronavirus verder verslechteren, dan zegt zelfs een derde van de ondervraagden te overwegen het openbaar vervoer te vermijden. In dat geval stopt ook bijna 30 procent van de 2000 ondervraagde consumenten met het bezoeken van restaurants en bioscopen. Een kwart van de respondenten laat weten ook winkels te zullen gaan mijden.
Online detailhandel profiteert
Volgens het rapport, opgesteld in samenwerking met advocatenkantoor Squire Patton Boggs, kan de online detailhandel daar dan weer flink van profiteren. In totaal 49 procent van de klanten overweegt namelijk meer goederen online te kopen om zo fysieke winkels te vermijden als het virus blijft bestaan. Daarbij geeft overigens de helft ook aan bij voorkeur niet rechtstreeks uit China te willen kopen.
De Britse online supermarkt Ocado heeft klanten al geadviseerd om bestellingen eerder te plaatsen dan gebruikelijk vanwege de ‘uitzonderlijk hoge vraag’. Daarnaast is webwinkel Amazon gestart met het schrappen van ‘tienduizenden’ verkopers die proberen te profiteren van de angst voor het coronavirus door de prijzen van mondkapjes en ontsmettingsmiddelen met maar liefst 2000 procent te verhogen.
Bron: The Guardian