Export naar China bezorgt Kiremko hoofdbrekens

Kiremko

Nederlandse bedrijven ervaren momenteel door het coronavirus problemen met de belevering uit landen als China en Italië, maar ook het omgekeerde is het geval. Zo breekt metaalbedrijf Kiremko uit Montfoort zich het hoofd over de vraag hoe het zijn frietmachines bij de afnemers in China krijgt. Want de zeevracht is momenteel onbetrouwbaar en de luchtvracht peperduur.

Kiremko levert wereldwijd apparatuur voor frietfabrikanten. De belevering zorgt nu echter voor hoofdbrekens, bericht het FD. In de fabriekshal staan momenteel twee aardappelsnijmachines klaar voor transport. Probleem is echter dat de afnemer van de twee machines, waaraan een prijskaartje hangt van elk een kwart miljoen euro, het in China gevestigde bedrijf Snow Valley is.

‘Onze mensen zoeken nu uit hoe we die machines in godsnaam in China kunnen krijgen’, meldt Kiremko-directeur Paul Oosterlaken in het FD. Want omdat ter plaatse vrijwel alle havens van formaat lamgelegd zijn door de uitbraak van het coronavirus, wordt zeevracht lastig. De havens zitten tjokvol containers, omdat er geen vrachtwagenchauffeurs zijn om ze op te halen en omdat containerschepen er niet aan durven te meren.

Risico van vervoer over oceaan te groot

Ook vindt Oosterlaken het risico van vervoer over de oceaan momenteel te groot. Volgens hem hebben rederijen namelijk de vrijheid om containers waar daar dan ook neer te zetten. ‘Zo staat dat in bepaalde clausules die zij opnemen in hun algemene voorwaarden. Als onze haven in China dicht zit, kan het schip doorvaren naar Zuid-Korea, of de container al in Hongkong of Singapore eruit gooien.’

Kosten voor Kiremko

En dan staat zo’n container ineens mijlenver van de eindbestemming. En de extra kosten zijn voor Kiremko, zegt André Bregman, coördinator internationaal transport. ‘De huur van de container, 40 tot 50 dollar per dag, en de kosten om die alsnog bij de klant te krijgen. En we weten niet wanneer we onze vracht terugkrijgen. Het zal zo’n haven een worst zijn of onze container daar een week, een maand of twee maanden staat.’

Luchtvracht peperduur

Luchtvracht is natuurlijk een alternatief, maar peperduur. ‘FedEx vliegt nog gewoon, met eigen toestellen. Maar de transportkosten voor onze snijmachines zouden 50 tot 60 procent hoger uitkomen. Wie gaat dat betalen? De klant kan zeggen: sorry, maar dat is jullie probleem’, aldus Bregman. Oosterlaken: ‘En dan moeten er ook collega’s mee voor de eindmontage. Maar wij sturen de komende maand niemand naar China.’

Bron: FD