Nieuw dc moet Hoogvliet concurrerend houden
Supermarktketen Hoogvliet heeft in Bleiswijk een nieuw distributiecentrum in gebruik genomen. Met de realisatie van het dc wil Hoogvliet de meest attractieve omnichannel-supermarkt zijn met de laagst mogelijke logistieke kostenstructuur. Voor de retailer dé manier om sterk concurrerend te zijn en blijven.
Op vrijdag 24 januari was de pre-opening van het Hoogvliet distributie- en servicecentrum op bedrijventerrein Prisma in Bleiswijk. Binnen enkele weken zullen de eerste activiteiten in het nieuwe servicecentrum plaatsvinden en kort daarna wordt ook het distributiecentrum in gebruik genomen. Op het terrein is ook de bakkerij van Hoogvliet te vinden; deze is al sinds januari 2016 volledig operationeel.
Duurzaam gebouwd dc
Hoogvliet startte in januari 2018 met de bouw van de logistieke backbone met een totale oppervlakte van 72.000 m2. Het state of the art dc is uiterst duurzaam gebouwd. Daardoor wordt de CO2-uitstoot van het dc met 20 procent verlaagd, de NOx-emissie van de verwarmingsinstallatie geminimaliseerd en het energieverbruik beperkt tot 21 procent van het wettelijk toegestane niveau uit het bouwbesluit.
Vanuit het nieuwe distributiecentrum gaan zowel droge kruidenierswaren als vers, AGF en diepvriesartikelen grotendeels geautomatiseerd naar een van de zeventig supermarkten van Hoogvliet in het land. De verwerking van retouremballage gaat eveneens via de nieuwe locatie plaatsvinden. Ook de centrale slagerij van Hoogvliet zal vanaf 2021 onderdeel uitmaken van de nieuwbouw.
Gebruik grondstoffen reduceren
Het nieuwe dc draagt bij aan de doelstelling van Hoogvliet om het gebruik van grondstoffen te reduceren en zo veel mogelijk gebruik te maken van duurzame materialen. Het complex werd gerealiseerd in samenwerking met Arcadis en Witron. Arcadis was daarbij verantwoordelijk voor het programmamanagement, het gebouwontwerp en de bouwbegeleiding. Witron heeft als system integrator het logistieke design verzorgd.