Shell en InstaFreight willen Europees vrachtvervoer transformeren

Shell

Een samenwerkingsverband van Shell en digitaal expediteur InstaFreight moet uitmonden in een transformatie van het Europese vrachtvervoer. Na een investering van Shell Ventures breidt InstaFreight samen met de multinational de digitale diensten uit naar transportbedrijven in heel Europa. Het nieuwe partnerschap helpt de Berlijnse start-up met zijn missie de beschikbare laadruimte in vrachtwagens digitaal in kaart te brengen om vervolgens de expeditiemarkt te transformeren.

InstaFreight vertegenwoordigt de nieuwe generatie expeditiebedrijven voor vrachtvervoer over de weg in Europa. Het bedrijf zet digitalisering in om processen te optimaliseren en de transparantie van informatie te vergroten. Het vereenvoudigt daarmee de expeditiebranche en richt zich op het bieden van praktische voordelen aan verladers en vervoerders. Met InstaFreight kunnen klanten digitaal snel en gemakkelijk transporten boeken. Tegelijkertijd wordt de transparantie – via track & trace – vergroot en de logistiek voor zowel verladers als vervoerders efficiënter.

Disruptie in expeditiebranche

Shell‘In de expeditiebranche is nu al sprake van een aanzienlijke disruptie doordat de digitale modellen steeds succesvoller worden. We zijn er trots op dat we een wereldspeler als Shell als investeerder en partner hebben gekregen. Met de extra middelen zullen we onze snelle groei voortzetten, onze technologie verder verbeteren en onze diensten beschikbaar stellen aan meer verladers en vervoerders in heel Europa’, zegt Philipp Ortwein (foto, midden), mede-oprichter en Managing Director van InstaFreight.

Met zijn wereldwijd te gebruiken tankpas geeft Shell de vervoerders direct en doorlopend toegang tot een reeks brandstoffen, mobiliteitsproducten en zakelijke diensten in het grootste retailnetwerk van brandstoffen ter wereld. Het bedrijf wil een relatie met zijn klanten opbouwen door te leren over hun vlootbeheerproblemen en vervolgens oplossingen bieden voor issues op het gebied van veiligheid, onderhoud en brandstofverbruik met behulp van onder andere telematica en mobiliteitsdiensten.

Real-time transparantie

‘Vervoerders die de Shell-tankpas gebruiken, worden geconfronteerd met toenemende verwachtingen van hun klanten met betrekking tot de digitale mogelijkheden. Tegelijkertijd opereren ze in een markt met krappe marges. Door samen te werken met InstaFreight kunnen we onze vervoerders helpen hun gebruik te optimaliseren, hun winstgevendheid te verhogen en hen de real-time transparantie te geven die hun klanten verwachten’, zegt Parminder Kohli, General Manager Business Development bij Shell Fleet Solutions.

Nieuwe mobiliteitsoplossingen en diensten

De samenwerking gaat dus verder dan alleen een investering. InstaFreight en Shell zullen nauw samenwerken om de best mogelijke service voor hun klanten te ontwikkelen. Het biedt beide partners de mogelijkheid samen nieuwe mobiliteitsoplossingen en diensten te ontwikkelen en bestaande vervoersoplossingen te verbeteren en op te schalen. Als zodanig zijn Shell en InstaFreight van plan om gebruik te maken van de synergieën en de groei van de vrachtmakelaardij op de internationale markten.

Geïnteresseerd in start-ups? Kom naar inNOWvate in mei, ontmoet tientallen start-ups en stem mee in de supply chain start-up contest! Koop je kaartje hier.