90 procent van de planningstransformaties faalt
Hoewel bijna ieder wereldwijd opererend bedrijf sinds 2020 wel een poging tot een planningstransformatie heeft uitgevoerd, meldt 90 procent van hen dat die poging – in ieder geval deels – is mislukt. Dat blijkt uit de onderzoeksresultaten van de Global Planning Survey 2023 van Board International.
‘Met alle onzekerheid die we in de wereld zien, moeten bedrijfsleiders een nieuwe realiteit erkennen: het tijdperk van continue disruptie is aangebroken’, stelt Marco Limena, CEO van Board International. Zijn constatering is bedoeld als een wake-up call voor organisaties om zich voortdurend aan te passen en nieuwe mogelijkheden te vinden om alle uitdagingen het hoofd te bieden.
‘Continue planning is een noodzaak, en het goede nieuws is dat bedrijven die hun digitale mogelijkheden uitbreiden, er ook in slagen hun ondernemingen door die snelle veranderingen heen te loodsen en zelfs concurrentievoordeel weten te behalen’, aldus Limena.
Planning serieuzer genomen
Board International ondervroeg in totaal 2454 experts in twaalf verschillende industrieën in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, Australië en Singapore. Van hen geeft slechts 13 procent aan níet beïnvloed te zijn door gebeurtenissen als Covid-19, de oorlog in Oekraïne en de crisis in de kosten van levensonderhoud.
Als gevolg van deze disrupties zegt 85 procent van de bedrijven dat planning in hun organisatie nu serieuzer wordt genomen. Verder heeft 76 procent van de bedrijven ook de budgetten voor planningstransformatie en planningsteams zien toenemen. Ook wordt 94 procent door het bestuur en/of investeerders gevraagd om een meer strategische benadering van de planning, blijkt uit het onderzoek.
Spreadsheet blijft populair
De redenen waarom 90 procent van de planningstransformaties mislukt, blijken overigens zeer divers. Bedrijven geven onder meer een gebrek aan investeringen in vaardigheden (23%) en een schaarste aan teammiddelen (22%) als voornaamste oorzaken aan.
Een opvallende uitkomst uit het onderzoek is verder dat de spreadsheet nog steeds niet weg te denken is uit de bedrijfsvoering: bijna 50 procent van alle planners maakt hier nog altijd gebruik van. Sterker nog: slechts 2 procent van de bedrijven gebruikt helemaal géén spreadsheets voor hun planning.
Daarnaast blijken veel respondenten niet het gevoel te hebben voldoende voorbereid te zijn op aanhoudende verstoringen van de supply chain (29%), stijgende rentevoeten (22%), een nieuwe pandemie (32%) of een recessie (34%), aldus de onderzoeksresultaten.