83% van supply chains niet in staat binnen 24 uur te reageren op verstoringen
Er wordt maar langzaam vooruitgang geboekt in het flexibeler en veerkrachtiger maken van supply chains. Wereldwijd onderzoek door IDC in opdracht van Kinaxis maakt duidelijk dat de gemiddelde reactietijd bij verstoringen vijf dagen is. En dat staat vooruitgang op het gebied van veerkracht en risicobeperking in de weg. Wel is er optimisme over de beschikbaarheid van supply chain-orkestratietools voor de toekomst.
Van de wereldwijd opererende bedrijven kan nog geen vijfde deel (17%) binnen 24 uur reageren op verstoringen, melden de respondenten. Om hun grote frustratie te benadrukken, bekent maar liefst twee derde (67%) van de supply chain-leiders dat ze ‘niet erg tevreden’ zijn met hun responstijd.
Het uitgebreide onderzoek onder 1800 besluitvormers op het gebied van supply chain legt de harde realiteit bloot dat de meesten worstelen om hun activiteiten wendbaar en aanpasbaar te houden te midden van een stortvloed aan verstoringen door geopolitieke conflicten, natuurrampen en andere volatiliteit.
‘De gemiddelde reactietijd bij een crisis bedraagt een verontrustende vijf dagen’, meldt Kinaxis. Wel verschillen de prestaties per sector. In de sector olie & gas bijvoorbeeld zegt 28 procent van de respondenten binnen een dag te kunnen reageren, vergeleken met 15 procent in medische apparatuur & farma en 14 procent in de luchtvaart.
End-to-end orkestratietools bij verstoringen
‘Het is tegenwoordig doodnormaal om tijdens kwartaalgesprekken te horen dat supply chains het succes kunnen maken of breken, en deze data bewijzen dat er in alle sectoren een enorme kans is om de veerkracht en risicobeperking te verbeteren’, aldus John Sicard, president en CEO van Kinaxis.
Geavanceerde, AI-ondersteunde, end-to-end orkestratietools die bedrijven in staat stellen om transparantie, flexibiliteit en een betere samenwerking te realiseren, kunnen helpen bij het aanpakken van deze trends, aldus Sicard. ‘Zij kunnen ervoor zorgen dat chief supply chain officers de helden worden in plaats van de zondebokken wanneer er de volgende keer problemen aan de horizon opdoemen.’
Hoewel respondenten in alle regio’s overwegend ‘niet erg tevreden’ zijn over het vermogen van hun bedrijf om schokken in de supply chain te weerstaan en erop te reageren, blijven ze optimistisch over het potentieel van technologie om het tij te keren. 97 procent is van mening dat betere orkestratietools een bescheiden (44%) of aanzienlijke (53%) impact zouden hebben op de prestaties van de toeleveringsketen.
Veerkracht in industrie het hoogst
Andere belangrijke bevindingen uit het onderzoek zijn dat industriële respondenten hun veerkracht het hoogst (47%) beoordelen, terwijl de detailhandel (29%) en de luchtvaart (27%) zichzelf het laagst inschatten. Opvallend is ook dat 42 procent van de respondenten voor consumentenproducten de orkestratie van hun supply chain als ‘volwassen’ ziet; het hoogste percentage van alle industrieën.
Daarnaast is 25 procent van de respondenten van plan het komende jaar over te stappen op nieuwe technologieën om de veerkracht te verbeteren. 33 procent wil supply chain-orkestratieplatforms die AI- en/of GenAI-mogelijkheden bieden. 63 procent ziet hun supply chain als een vorm van concurrentievoordeel in de komende twaalf maanden, maar dit percentage daalt naar 48 procent in de komende drie jaar.
Tot slot geeft 37 procent van de ondervraagden aan dat het niet vinden van de juiste oplossing van de leverancier de grootste belemmering is voor het implementeren van een applicatie voor supply chain-orkestratie.